Top 40 van de Gouden Eeuw
Help de Top 40 van de Gouden Eeuw tot leven te brengen
Tot onze grote vreugde hebben we het streefbedrag al behaald en weten we nu dus zeker dat we het project kunnen uitvoeren. We zijn toch ook heel blij met extra bijdragen die nu nog binnenkomen: ze stellen ons in staat om de opnames te verrijken met een extra instrumentalist, én hopelijk om een boek- en cd presentatie te houden met live muziek! Alle donateurs hartelijk dank!
Wie kan zich een leven voorstellen zonder popmuziek, kerstcantates of kinderliedjes? Of je nu van musical houdt of van opera, nederhop, gangsta rap of psalmen, (mee)zingen doen we allemaal. Dat was in de Gouden Eeuw niet anders. Sterker nog, de zeventiende-eeuwse Nederlanders zongen nog veel meer. Zij zongen zelf, van de wieg tot het graf en - zoals we op prenten en schilderijen kunnen zien - liefst met liedboekjes in de hand. Welke liederen werden dan het meest gezongen?
Vlucht niet, maar sing een liedt |
Top 40 van de Gouden Eeuw Uit de talloze oude liedboekjes blijkt dat men vroeger gebruik maakte van een repertoire van geliefde melodieën, waarop steeds nieuwe teksten werden gemaakt. Liederen die iedereen kon zingen, omdat de zangwijzen met de paplepel waren ingegoten. Voor dit project hebben we uit de Nederlandse Liederenbank de veertig meest gebruikte melodieën uit de Gouden Eeuw geselecteerd. Daar hebben we vijftig teksten bij gezocht van grote diversiteit: van kerstliedjes tot psalmen, van meiliedjes tot liefdesklachten, van het Wilhelmus tot het Onze Vader en van herdersliedjes tot protest songs uit de Tachtigjarige Oorlog. Met de Top 40 leren we de leefwereld kennen van de Nederlanders in de Gouden Eeuw, voor wie muziek een belangrijk deel was van het sociale leven. |
Steun de uitgave van het liedboek en het opnemen van de liederen |
|
Het doel van het project ‘Top 40 van de Gouden Eeuw’ is om de liederen en melodieën uit de lange zeventiende eeuw (1535-1750) weer tot klinken te brengen aan de hand van midi-files en muzikale opnamen (op cd en op streamingdiensten als Spotify en iTunes) én om ze breed toegankelijk te maken via een publicatie: het liedboek van de Top 40. Op deze manier kan iedereen deze liederen ook weer leren zingen en brengen we de Nederlandse liedcultuur uit de Gouden Eeuw tot leven. Het project zal op unieke wijze een belangrijk aspect van de populaire cultuur uit de zestiende en zeventiende eeuw toegankelijk maken voor een hedendaags publiek en voor volgende generaties. Om de Top 40 uit te geven en op te nemen hebben we uw financiële steun nodig! Wij hopen €12.000 op te halen om dit unieke stuk cultureel erfgoed weer zingbaar te maken. Helpt u mee? |
Meer informatie en vragen?
Meer informatie over het project is ook te vinden op www.top40vandegoudeneeuw.nl. Voor vragen kunt u mailen naar dr. Olga van Marion of Margot Kalse.
Meer informatie over het project is ook te vinden op www.top40vandegoudeneeuw.nl.
Voor vragen kunt u mailen naar dr. Olga van Marion of Margot Kalse.
Wie zitten er achter de Top 40 van de Gouden Eeuw? Wij stellen ons graag even aan u voor.
Margot Kalse is de drijvende kracht achter het project. Zij selecteerde zij uit de Nederlandse Liederenbank veertig tophits uit de zestiende en zeventiende eeuw. Samen met Olga van Marion schrijft zij toelichtingen bij de melodieën en de teksten van de liederen, samen stellen zij de annotaties vast. Kalse is neerlandicus en studeerde solozang aan het Koninklijk Conservatorium; daarna specialiseerde zij zich aan het Fontys Conservatorium in Tilburg in de vroege vocale muziek. Kalse leidt enkele ensembles oude muzvoor vroege muziek en zingt als solist oude muziek, klassiek, romantisch en modern repertoire. Behalve als zangeres werkt Kalse als dirigent en zangpedagoog. Margot Kalse maakte een reeks CD's en publiceerde het boek Liederen van Licht en Troost. Kijk voor meer informatie op margotkalse.nl.
Margot Kalse
Dr. Olga van Marion is universitair docent Literatuur en Cultuur van de Gouden Eeuw en de Verlichting aan de Universiteit Leiden. Van Marion publiceert, geeft lezingen en is auteur en co-auteur van studies als Heldinnenbrieven (2005), Princesse Lietboec (2007), Women’s Writing from the Low Countries (2010), Vrouw van het Vaderland (2011), Boeken onder druk (2011), Schokkende boeken! (2014), Liefdeslessen (2016), Van Jochem tot Jan (2016), Van Contantijntje tot Tonio (2018), Vertrouw mij! Manipulaties van imago (2018) en Spaans toneel voor Nederlands publiek (2021). Sinds Olga bij het project betrokken is, heeft het een grotere vlucht genomen.
Olga van Marion
Kees de With was lang werkzaam in de automatisering. Tegenwoordig werkt hij voor Seniorweb, waar hij als ambassadeur en PCHulp senioren helpt. Kees digitaliseert alle bestanden voor de Top 40 van de Gouden Eeuw. Hij maakt de transcriptie en de transpositie van de noten met de tekstplaatsing van de eerste twee strofen en de montage van de midi-bestanden.
Kees de With
Tim Vergeer is neerlandicus en als promovendus verbonden aan de Universiteit Leiden. In zijn onderzoek houdt Vergeer zich bezig met populaire cultuur uit de zeventiende eeuw, met name het zeventiende-eeuwse theater. Vergeer brengt binnen het project het perspectief in van de jongere lezer die veelal een andere woordenschat heeft.
Tim Vergeer
Jos Leenes heeft als neerlandicus warme belangstelling voor de oudere letterkunde van de ruime 17e eeuw. Leenes verdiept zich ook met veel plezier in de bredere geschiedenis uit die tijd. Hij deelt zijn kennis op de bijeenkomsten van de leden van Proteus, de Leidse Vereniging van Renaissancisten. Hij heeft geholpen met het annoteren van de teksten van de Top 40.
Jos Leenes